Mercedes 190 E Evolution II

Na wstępie dziękuję Grzegorzowi, który obserwuje nasz profil na facebooku, i podesłał mi dziś rano pomysł, dotyczący właśnie modelu Evolution II.

To jeden z tych samochodów, które produkowane były ćwierć wieku temu, nadal jednak dobrze jeżdżą, i potrafią wielu użytkownikom drogi pokazać, że nie są łatwą zdobyczą 🙂 Co więcej, nawet dziś przejażdżka tym potworkiem, powoduje szybsze uderzenia serca, i piękne, czerwone wypieki na twarzy 🙂 

evo 19 1

Po raz pierwszy Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II został zaprezentowany na Targach Motoryzacyjnych Geneva Motor Show, aż 25 lat temu. Samochód trafił do produkcji w 1990 roku i był technicznym majstersztykiem. Wyposażony był w silnik o pojemności 2463 cm³, jego moc wynosiła 235 KM, a moment obrotowy 245 Nm – w zakresie obrotów od 5-6 tysięcy. Jak więc widzicie silnik wybitnie wysokoobrotowy. Trzeba było go kręcić bezustannie, jednak dla prawdziwego fana motoryzacji taki wolnossący, pracujący przy wysokich obrotach motor, to rozkosz nieporównywalna chyba z niczym innym 🙂 OK 🙂 Może z jednym, ale to nie ta strona….. 🙂

evo 190 2

evo 190

Warto przy okazji wspomnieć, że model W201 pojawił się na rynku w grudniu 1982 roku, po dość długiej przerwie Mercedesa w klasie średniej. 190-tka potocznie nazwana została „Baby-Benz”, dlatego że Mercedes do tej pory produkował tylko większe modele. W201 został więc prekursorem klasy C, która to zastępując słynną 190-tkę, weszła do produkcji w 1993 roku. „Baby-Benz” odniósł jednak spory sukces, bo dzielnie służył na świecie wielu użytkownikom – PRZEPRASZAM – SŁUŻY !!! 🙂 A „urodził” się na naszym globie w ilości 1 879 629 egzemplarzy. Gdyby w Polsce był taki przyrost naturalny, to chyba moglibyśmy się łudzić, że ZUS kiedyś wypłaci nam emeryturę 🙂 …. Się rozmarzyłem 🙂 Widać jak działa stara, dobra, piękna motoryzacja 🙂

Jeżeli chcecie zobaczyć jego potencjał, to proszę 🙂

Baby szybko znalazła sobie wielu fanów, a co za tym idzie, kilka firm które zabrały się za tuning. Jedną z ciekawszych, oprócz oryginalnego EVO II, była wersja Cosworth – poddawana modyfikacjom w Anglii. Samochód występował w kilku wersjach silnikowych, z których najmocniejsze miały 204 i 235 KM. I właśnie te zostały wyprodukowane przez Anglików w ilościach po 502 szt. Pierwszymi klientami byli Ayrton Senna, Niki Lauda i Rowan Atkinson (Jaś Fasola).

Samochód miał być również odpowiedzią i głównym konkurentem BMW M3, przygotowywany z myślą o serii wyścigów DTM. Docelowo ścigał się Deutsche Tourenwagen Masters, zdobywając kilka mistrzowskich tytułów. Pewnie wielu z Was pamięta jeszcze słynnego kierowcę tej serii – Klausa Ludwiga

KlausLudwig1975

Wielki, niemiecki talent, który zdobywał tytuły mistrza świata w słynnych wyścigach – Le Mans, DTM, DRM, czy FIA GT. Startując w DTM-ie, w 1988 roku zdobył tytuł mistrzowski, jako jedyny do tej pory kierowca zespołu Ford ! Od 1990 roku jeździł wspomnianym modelem Mercedesa, zdobywając podium DTM aż dwukrotnie, a w sumie w tej serii – aż 36 razy !!! Kiedy w 1996 roku zawieszono wyścigi DTM, Ludwig przesiadł się do serii FIA GT. Dwa lata później zakończył karierę sportową, zdobywając tytuł mistrza tych zmagań. Gdy dwa lata później reaktywowano serię DTM (2000 rok), Ludwig powrócił z emerytury 🙂 na jeden sezon. Jego wielki talent, nawet po dwóch latach przerwy, pozwolił mu zająć bardzo dobre, trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej sezonu. Po zakończeniu kariery został komentatorem sportowym, oczywiście związany ze sportem motorowym.

Poniżej zdjęcie samochodu, którym Klaus rywalizował w DTM-ie.

264547-Berserker

forza-motorsport-3-mercedes-190e-25-16-evolution-ii-by-ge-fou-52028

Przejażdżka  modelem Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II jest moim marzeniem, oby się kiedyś spełniło 🙂 Szukałem nawet na naszych portalach aukcyjnych, czy ktoś nie sprzedaje, niestety nie ma ani jednej sztuki. Znalazłem wersję Cosworth, gdyby ktoś był zainteresowany to link tutaj. 

Maciek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

5 komentarzy “Mercedes 190 E Evolution II”